Det finns många andra företag som har gjort och fortfarande gör fordon i gummi/vinyl/plast. I Nordamerika gjordes från 1936 och framåt modellbilar i Gummi. Tillverkare var som nämnts tidigare Auburn Rubber men även företag som SUN, Rainbow, Barr m.fl. Många tillverkare av gummi-bilarna fanns i USA, men även runt om i övriga världen gjordes det gummibilar, t.ex. Steha i Tyskland. Men även i Sverige tror jag att det gjordes några olika modeller. Gummibilarna blev i början från 1950-talet helt utkonkurrerade av Vinyl-plasten. Vinyl och plast har bl.a. använts av danska LKE och finska Plasto. Andra företag är som har gjort vinyl/plastbilar är Ares, Ancasil, Jofer, Sjelden, Imperial, Wildbras, Irwin m.fl. Idag görs det leksaksbilar i plats av bland annat Viking Toys och NYBE. Dessa är dock inga modell-bilar utan mer leksaks-bilar som helt saknar den detalj-rikedom som finns på de modeller från de tidigare producenterna. Det är dock inte alltid så lätt att veta exakt vilket företag som har producerat vilken bil eftersom bilarna ofta är omärkta.

Nedan visar jag några bilar av andra tillverkare som jag har i min ägo.



 

Gummibilar

Några bilar från min gummibils-samling. Längst bak från vänster ser vi en 1940 Oldsmobil från Auburn, okänd lastbil, 1934 Chrysler Airflow (okänd tillverkare), 1936 Teardrop sedan från SUN rubber samt en okänd sedan-modell. I raden längst fram ser vi från vänster en 1936 pickup truck och en 1940 Dodge Sedan, båda från SUN rubber, samt längst till höger en okänd modell.



 

Steha
Tyskland

Tyska Steha gjorde också några härliga modeller i gummi. Några var riktigt stora, som den uppkäftiga lastbilen ovan men även några mindre som t.ex Mercedesen 180 framför lastbilen. Nedan visas en racerbil som också är gjord i gummi, och ser ut som en Steha modell, men den är omärkt vilket gör att jag inte tror att denna gjordes av Steha. Vad jag vet så brukade Steha alltid märka sina modeller undertill. Men är det någon som vet mer så får ni gärna höra av er.



 

LKE
Danmark

Danska LKE har gjort några bilar. De är gjorda i lite hårdare plast. Jag samlar egentligen inte på LKE (man måste ju försöka begränsa sig något). Men ända har jag lyckats samla på mig några LKE-bilar. Här ovan och nedan så ser ni några av dem.



 

PLASTO
Finland

Plasto har gjort några fina modeller. Produktionen av Plasto-bilar fortsätter än idag. Här visas en Volvo 240 samt ett par Citroen.

Plasto har också gjort några bilar i lite avvikande färger. Här ovan ser vi en svart Volkswagen. Dom ser man inte så ofta.


Imperial
Hong Kong

Imperial gjorde i mitten av 70-talet totalt 8 stycken olika modeller (Ford Mustang, Kombi USA, Citroen, Brandbil, Ford Capri, LKW Lastbil, Mercedes Lastbil samt en Tankbil). Flera i granna färger, lila, orange etc. Ovan visas en bild på en tankbilen, LKW lastbilen samt en blå Mercedes lastbil.



 

Depose
???

Dessa bilar hittade jag för ett tag sedan. Jag vet inte vad de kommer ifrån, men undertill står det "DEPOSE" plus vilken modell det är. Den gula en Ford Taunus, den röda är en Alfa Romeo och den blå är en Ferrari GT. Bilarna är gjorda i tunn plast (uppblåsta i en form).



 

Miraclemart
Taiwan

Det finns även några bilar i skala 1:43 som såldes under märket Miriclemart. De är märkta undertill med "Made in Taiwan", modellnamnet samt ett nummer. De gjorde 12 olika modeller, de flesta verkar vara rena plagiat från Miniflex-modellerna. Ovan visas två exemplar av nummer 1 som är märkt Pick Up Truck samt nummer 12 som är en Buick Riviera. Nummer 2-11 i denna serie är i tur och ordning: 2-Chevrolet El Camino, 3-Porsche 911, 4-Gasoline truck, 5-Chevrolet Corvette, 6-Volkswagen 1300, 7-Mercedes 230 SE, 8-Mercedes 180, 9-Landrover pickup, 10-Dodge Staketruck och 11-Ford Mustang.



 

3Lei
Rumänien

3Lei är ett märke som (tills nu) har varit i det närmaste helt okänt i västvärlden. 3Lei bilarna gjordes i Rumänien under kommunist-eran på 70-talet och väldigt få bilar har kommit ut från det forna östblocket. Bilarna kostade tre Lei, som var den dåvarande valutan i Rumänien, och därav namnet 3Lei. I Rumänien har bilarna nu fått ett stort samlarvärde och är högt eftertraktade.

Totalt gjordes det 8 olika modeller av 3Lei.

Amazonen gjordes dessutom i två olika varianter, dels en tvådörrars och så en 4-dörrars. Och som ni ser på bilden ovan så är det ett exemplar av fyra-dörrarsvarianten som på outgrundliga vägar har hittat en väg från Rumänien till min samling.

Jag får tacka plastbilssamlaren Jean-Pierre som har hjälpt mig att identifiera min bil och delgivit sin kunskap om 3Lei.



 

Okänd
Hong Kong

Detta är den sällsynta LKW som många tror är den "mystiska" saknade Miniflex mummer 19. Men så är inte fallet. Den är inte märkt med vare sig nummer eller modell (som Miniflex gjorde) och hjulen är också helt annorlunda jämfört med Miniflex. Det som har gjort att man har förväxlat den med Miniflex är att den är märkt Hong Kong undertill. Men detta är alltså en helt annan tillverkare. Det finns andra bilar som också är märkta på samma sätt. Åtmindstone fem andra modeller kan tillskrivas denna okända tillverkare från Hong Kong. Förutom denna LKW så är det en Jeep, en Land Rover, en Mercedes Pagoda convertible, en Ford Mustang Hardtop coupé och så en Folkvagn Bubbla (naturligtvis, alla tillverkare verkar ha gjort en). Jag äger själv inte någon av dessa bilar. Bilden ovan är tagen från Martys sida.